Drónokra vonatkozó jogszabályok változásai

A honlapunkon megjelent összefoglalóban bemutatott, 2016. szeptemberében megjelent előterjesztést követően 2016. november 22. napján az Országgyűlés elfogadta a légiközlekedésről szóló törvény módosítását. A módosító törvény 2017. január 1. napján hatályba lépő szövege itt olvasható.

A módosítás célja a törvény előkészítése a később megalkotásra kerülő, a részletszabályokat tartalmazó rendelethez.

A módosítás főbb rendelkezései – figyelemmel a módosításhoz fűzött indoklásra:

  • A lajstromozásra nem kötelezett légijármű meghatározások helyébe a repülőeszköz és a pilóta nélküli légijármű lép, amely két kategória külön szabályozás alá fog esni.
  • A repülőmodell fogalma beolvad a pilóta nélküli légijármű fogalmába, egységes szabályozás alá kerülnek.
  • A pilóta nélküli légijármű a törvényi definíció szerint olyan polgári légijármű, amelyet úgy terveztek és úgy tartanak üzemben, hogy vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi.
  • A nyilvántartásokra és a lajstromozásra vonatkozó részletes szabályokat a készülő rendelet fogja tartalmazni. A repülőeszközök nyilvántartásának vezetését a hatóságon kívül tehermentesítés céljából feljogosított szervezetek is végezhetik majd, mivel az ehhez szükséges adatok a rendelkezésükre állnak.
  • A szakszolgálati engedélyt kérelmezők és a pilóta nélküli légijárművek üzemben tartói számára elektronikus ügyintézés kerül bevezetésre az adminisztratív terhek és kormányzati bürokráciacsökkentés érdekében. Az elektronikus eljárás ezáltal a légiközlekedési hatóság számára is egyszerűbb, hiszen az ügyintézések többsége során (pl. nyilvántartásba vétel, eseti légtér igénylés stb.) a hatóság és az ügyfél között nem szükséges a személyes jelenlét. Itt az ígéretek szerint applikációs megoldásokat kell érteni.
  • A pilóta nélküli légijárművek, és az üzemben tartók nyilvántartásba vétele kötelező, egyúttal elektronikus úton a nyilvántartásba vételkor meg kell tenni a tevékenység bejelentését. A nyilvántartásba vételkor a légiközlekedési hatóság ellenőrzi az eszközt is, amellyel a légiközlekedési tevékenységet végzik. Mivel a tevékenységi engedély kiállításához ugyanazok az adatok szükségesek, mint a nyilvántartásba vételhez, így külön tevékenységi engedély a pilóta nélküli légijárművek esetében nem szükséges, elegendő a nyilvántartásba vételkor a tevékenység bejelentése, ezt követően folytatható pilóta nélküli légijárművel légiközlekedési tevékenység.
  • A jelenlegi szabályozás alapján a pilóta nélküli légijármű kültéri (akár magánterület felett) használatához egyedi légteret kell igényelni minden esetben. Ezt a tevékenység előtt 30 nappal megelőzően szükséges igényelni és a tevékenységet bejelenteni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál. Ez magánszemélyként nem igényelhető, érdemes egyesület keretében megtenni ezt.

 

  • Az üzembentartónak kötelező felelősségbiztosítást kötni.  Javasoljuk a Drónpilóták Országos Egyesületét, tudomásunk szerint a szervezetnek a Groupama Biztosítóval van élő szerződése, amely keretében éves 25.000,-Ft díjért van lehetőség biztosítást kötni.
  • A szabályok szerint az ellenőrzött légtérben történő repüléshez nem lesz szükség légiforgalmi irányítói engedélyre, amennyiben a rendeletben meghatározott feltételek teljesülnek.
  • Külön szabályok vonatkoznak a 25 kg feletti drónokra. Ezekre külön ún. légialkalmassági tanúsítvány és/vagy egyedi repülési engedély szükséges az üzemeltetéshez.
  • Az állam nevében a Hungaro Control Zrt. feladata a pilóta nélküli légijárművek használatát támogató, naprakész légtér információkat és egyéb korlátozásokat tartalmazó weboldal és applikáció üzemeltetése július 1, napjától, amelyen keresztül ellenőrizhető, hogy melyek azok a légterek, illetve területek, ahová nem repülhetnek be (pl. a védett területek és objektumok fölötti repülések, valamint olyan területek fölött, amelyek térben és időben folyamatosan változnak (pl. védett személy mozgása, katasztrófa helyszíne, baleset, stb.).

 

Az erre feljogosított személy szükség esetén a pilóta nélküli légijárművek számára tiltott légtérré nyilvánítja az adott területet, így az alkalmazáson keresztül a felhasználók tudomást szereznek azokról a légterekről, ahol számukra a repülés végrehajtása nem megengedett.

  • Ahogy korábban is írtuk az előterjesztésről szóló bejegyzésünkben, a nemzeti fejlesztési miniszter felhatalmazást kapott arra, hogy a honvédelemért felelős miniszterrel és a  rendészetért felelős miniszterrel egyetértésben rendeletben szabályozza a  pilóta nélküli légijárművekkel végrehajtott repülések szabályait, a  nyilvántartás részletes szabályait, a  légialkalmassági vizsgálat rendjének, a  légialkalmassági tanúsítvány kiadásának, felfüggesztésének részletes szabályait, a  pilóta nélküli légijárművet vezetők képzésének részletes szabályait, a  képzést végző szervezetek kijelölésének szabályait, a  pilóta nélküli légijárművel végzett tevékenység részletes szabályait és az üzemben tartás szabályait. Ezeket azonban még nem ismerjük.
  • A módosítás hatályba lépésével a pilóta nélküli légijárművekre vonatkozó szabályok megsértőivel szemben a rendőrség is jogosult lesz a bírság kiszabására a jelenleg eljáró légiközlekedési hatóság mellett. A bírság 100.000.000,-Ft összegig terjedhet a légiközlekedésről szóló törvény, valamint a légiközlekedési bírság kivetésének részletes szabályairól és a beszedett bírság összegének felhasználási rendjéről szóló miniszteri rendelet alapján. Természetesen egyes jogsértések esetén nem kell ekkora összegű büntetésre számítani, a Drón jogszabályok nevű Facebook oldal üzemeltetője szerint  az elmúlt évben megközelítőleg 10 esetben szabott ki büntetést pilóta nélküli légijárművek nem megfelelő helyen való alkalmazásáért a hatóság. A bírság 30 és 100 ezer forint közé esett. Garancia nincs, hogy a bírságolási gyakorlat nem súlyosbodik.
  • Érdekesség, hogy a tengerentúlon és Európában is olyan technikák fejlesztésén dolgoznak, amelyek alkalmasak a szabálytalanul vagy tiltott légtérben alkalmazott pilóta nélküli légi járművek befogására. Ilyen eszközt fejlesztett ki az amerikai székhelyű Battelle Corporation, amely az általa leadott energia alkalmazásával leállítja a pilóta nélküli légijármű távvezérlését és GPS jelvevőjét, az angol Open Works Engineering által fejlesztés alatt álló eszköz, amely hálóval fogja be a járművet. A Thesis által kifejlesztett eszköz maga is egy pilóta nélküli légi jármű, amely szintén hálóval hatástalanít, illetve Hollandiában ragadozó madarak, elsősorban sasok betanításával kísérleteznek a légteret sértő pilóta nélküli légi járművek befogására. Ezen eszközök és technikák azonban magánszemélyek részére még egy jó ideig nem lesznek elérhetőek.

 

Továbbra is szívesen vesszük megkeresésüket a drónokkal kapcsolatos jogi kérdések tisztázása kapcsán.

Olvassa el szakmai blogunk bejegyzéseit

Szakmai blogunkban gyakran előforduló jogi eseteinkbe engedünk bepillantást

Gyermek jogellenes külföldre vitele - Családjogi vonatkozások

Gyermek jogellenes külföldre vitele - Családjogi vonatkozások

A gyermekek jogellenes külföldre vitele súlyos, komplex jogi kérdéseket vet fel, amelyek rendezése számos nemzetközi és hazai jogszabályi rendelkezés hatálya alá esik. Bár a családjogi normák nemzetközi összehangolása jelenleg is folyamatban van, a határokon átívelő családjogi viták egyik legérzékenyebb pontján, a gyermekek jogellenes külföldre vitelének kérdésében kialakításra került egy több mint 100 ország által elfogadott, és alkalmazott jogi norma, a Gyermekek Jogellenes Külföldre Vitelének Polgári Jogi Vonatkozásairól szóló Hágai Egyezmény. Jelen cikkünkben az Egyezmény és az arra épülő Uniós, valamint hazai jogszabályokat és joggyakorlatot mutatjuk be.

Tovább olvasom
Önkényes iskolaválasztás a szülő által

Önkényes iskolaválasztás a szülő által

A házassági bontóperek során gyakran előforduló jelenség, hogy az egyik házastárs önkényesen dönt a közös gyermekek sorsa felett, ezzel megnehezítve, vagy adott esetben ellehetetlenítve a másik érintett szülő lehetőségét arra, hogy gyermekeit láthassa, velük a kapcsolatot akár személyes találkozás útján, akár más módon tarthassa. Ez különösen problémás lehet, ha az egyik szülő a gyermek tartózkodási helyét vagy iskoláját a másik szülő hozzájárulása nélkül változtatja meg.  Ilyen esetekben a jogosult szülőnek több jogi lehetősége is van a jogsértés megszüntetésére.

Tovább olvasom
A váltott gondoskodás szabályai, gyakorlati kérdései és tapasztalatai

A váltott gondoskodás szabályai, gyakorlati kérdései és tapasztalatai

A házasság felbontása minden esetben kihatással van a gyermekre, éppen ezért nagyon fontos kérdés, hogy a szülők között miképpen alakul a szülői felügyelet gyakorlása, vagy a gyermekkel történő kapcsolattartás. A váltott gondoskodás egy viszonylag új lehetőség, amit a szülők közös vagy akár egyetlen szülő kérelmére a bíróság a gyermek érdekében elrendelhet. Írásunkban a váltott gondoskodás néhány gyakorlati problémájára és jelentőségére hívjuk fel a figyelmet.

Tovább olvasom
A népszerűség átka

A népszerűség átka

Ügyvéd Irodánk nevében ismeretlen tettesek küldtek adathalász e-maileket. Ezeket az üzeneteket NEM mi küldtük, kérjük, legyetek óvatosak, és ne kattintsatok gyanús linkekre vagy adjatok meg személyes adatokat!
Dolgozunk az ügy megoldásán.

Tovább olvasom
Az akadálymentesség új szabályai 2025-től - minden banki és pénzügyi szereplőnek kötelező

Az akadálymentesség új szabályai 2025-től - minden banki és pénzügyi szereplőnek kötelező

2025. június 28-tól hatályba lép az új akadálymentességi törvény, amely alapjaiban változtatja meg a lakossági banki és pénzügyi szolgáltatások működését. Az új szabályozás célja, hogy a fogyasztók számára hozzáférhetőbbé és egyenlő esélyekkel igénybe vehetővé tegyék ezeket a szolgáltatásokat. Nézzük, mit is jelent ez a gyakorlatban! A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) egy ajánlás kiadásával kívánja elősegíteni, a fogyatékossággal élő ügyfelek esélyegyenlőségének biztosítását összhangban az Országos Fogyatékosságügyi Programban (a továbbiakban: Országos Fogyatékosságügyi Program) és a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló uniós stratégiában foglalt célkitűzésekkel.

Tovább olvasom
Nemzetközi kapcsolatok

Nemzetközi kapcsolatok

100+ országban

Kiemelt tapasztalat

Kiemelt tapasztalat

a peres viták rendezésében

Gyors reakció

Gyors reakció

sürgős helyzetben is számíthat ránk

  • Gazdasági társaságok alapításában, módosításában és átalakulásában biztosítunk teljes körű szolgáltatást
  • Jogi képviseletet vállalunk végelszámolás, csőd- és felszámolási eljárás során
  • Empatikus, megalapozott jogi támogatást nyújtunk házassági bontóper, vagyonmegosztás, tartásdíj, gyermekelhelyezés, szülői felügyelet, apasági vélelem, gyámság kapcsán
  • Ingatlan adásvétel, ajándékozás, bérlet, fejlesztés és beruházási szerződések szakértő jogi előkészítését és lebonyolítását biztosítjuk
  • Információs technológiai szerződések, adatvédelmi és szoftverjogi kérdések, AI -val kapcsolatos problémák gyors és precíz jogi kezelését kínáljuk.
  • Munkaszerződések, belső szabályzatok és munkaügyi viták kapcsán nyújtunk hatékony tanácsadást és képviseletet munkáltató és munkavállalók számára
  • Számíthat ránk végrendeletek és öröklési szerződések elkészítésében, megtámadhatóságuk vizsgálatában, illetve a hagyatéki eljárásban történő képviseletben és igényérvényesítésben
  • Több különböző jogterületen nyújtunk rutinos képviseletet  első és másodfokon, városi/kerületi és megyei, valamint ítélőtáblák előtt
Cím

Cím

H-1136 Budapest, Balzac u. 37. mf. 2.

Telefonszám

Telefonszám

+36 (1) 786 66 07 / +36 (70) 381 22 22

E-mail

E-mail

office@hsloffice.com