Tartásdíj kötelezettség a gyakorlatban

A tartásdíj az a kötelezettség, amely szerint egy személy egy másik személyt (annak rászorultsága esetén) annak szükségletei és a tartó részben a tartó személy lehetőségei függvényében pénzbeli támogatással segítsen a mindennapi életben.  A hétköznapi értelemben használt tartásdíj csak szülő és gyerek között áll fent. Pedig a jog ennél szélesebb kört szabályoz.

I. A tartásra való jogosultság

A tartásdíj témakörében először elengedhetetlen felvázolni, hogy ki jogosult a tartásra az új Ptk. rendszerében. A törvény szerint tartásra jogosult:

§ a házastárs;

§ az élettárs; és

§ a rokon.

A tartás mértékére, a szolgáltatásának módjára, időtartamára és ezek megváltoztatására, a tartási igény visszamenőleges érvényesítésére, a tartáshoz való jog megszűnésére és a tartás megszüntetésére az összes esetben a rokontartás közös szabályait kell alkalmazni.

Szintén közös szabály, hogy tartást az követelhet, aki magát önhibáján kívül nem képes eltartani.

II. A gyermektartás

Az (új) Polgár Törvénykönyv a gyermektartásra vonatkozó alapvető szabályokat nagyrészt megtartotta, azonban bevezetett néhány érdekes újdonságot, valamint a kialakult bírói gyakorlatot is belefoglalta a jogszabályba. A változások általában a gyermek érdekét szolgálják, mely alapelv az egész családjogi szabályozást áthatja, így biztosítva a gyermekek eltartáshoz való alapvető jogát. A törvény különbséget tesz a kiskorú gyermek és a továbbtanuló nagykorú gyermek tartása között.

Az általános rokontartási szabályok alapján az kötelezhető tartásra, aki anyagi helyzete alapján erre képes, kiskorú gyermek esetén a szülőre azonban szigorúbb szabályok vonatkoznak. A szülő a saját tartásának, saját szükségleteinek a korlátozásával is köteles gyermeke tartására. Ez alól viszont vannak kivételek:

§ a gyermeknek munkával szerzett keresménye van, vagy vagyonából jövedelme származik, vagy

§ a gyermeknek tartásra kötelezhető más egyenesági rokona van. (Ez akkor jöhet szóba, ha a különélő szülőnek nincs jövedelme, vagy azt eltitkolja, valamilyen módon elrejti. Ilyenkor a tartásdíjat lehet követelni például egy jómódú, magasabb nyugdíjjal rendelkező nagyszülőtől.)

III. A tartásdíj

Fontos változás volt annak idején az, hogy bár korábban a tartásdíj mértékét a szülő jövedelmének 15-25 százalékában határozták meg, emellett volt egy minimum összeg is, amelyet a tartásdíjnak mindenképpen el kellett érnie.

Ezzel szemben az új törvény alapján már összegszerűen, nem pedig százalékos formában kell meghatározni a tartásdíj mértékét, azonban ezt a tartásra kötelezett jövedelmének 15-25 százalékából kiindulva kell megállapítani. Lehetőség van most már a kötelezett munkáltatójától lekérni munkabérének és egyéb juttatásainak összegét, melyet a munkáltató köteles kiadni, sőt a jövedelem egy részének közvetlen letiltására is van lehetőség a munkáltató részéről. A bíróság a tartásdíjat az éves fogyasztói árindex mértékével évente indexálhatja.

A gyermektartásdíj mértéke és megfizetésének módja tekintetében elsősorban a szülők megállapodása az irányadó. 

§ A szülők megállapodhatnak abban is, hogy a gyermekétől különélő szülő egy vagyontárgy, vagy pénzösszeg egyszeri juttatásával tesz eleget a tartási kötelezettségének.

Ez az új elem a törvényben nagyon életszerű megoldás, hiszen gyakori eset, hogy a gyermekek lakhatását a szülők az utolsó közös lakhelyükön oldják meg. Ilyenkor például ha a különélő szülő lemond a saját tulajdoni hányadáról a gyermekek javára, akkor ez az érték beszámítható a tartásdíjba, és ezáltal az apa vagy nem fizet tartásdíjat vagy csak jelentősen kisebb összeget.

Amennyiben a tartásdíjról a szülők nem egyeznek meg, a bíróság dönt. Ez esetben a tartásdíj meghatározása során az alábbi az alábbi szempontokat kell figyelembe vennie:

§ a gyermek indokolt szükségleteit;

§ mindkét szülő jövedelmi viszonyait és vagyoni helyzetét;

§ a szülők által eltartott más gyermekeket

§ a gyermek saját jövedelmét; és

§ az egyéb szociális és családtámogatásokat.

Az indokolt szükséglet azt jelenti, hogy annak nem a létminimumot kell elérnie, nem lehet „szűkös tartás”, hanem átlagos, az eltartott által megszokott színvonalú tartásdíjat kell fizetni, amely megfelel a gyermek valós igényeinek. (pl.: megélhetés, egészségügyi ellátás, nevelés, taníttatás, iskolán kívüli tevékenység miatt felmerülő kiadások, sporttevékenység)

A nagykorú, továbbtanuló gyermek tartására speciális szabályok vonatkoznak. Az a nagykorú, továbbtanuló gyermek jogosult a tartásra, aki:

§ tanulmányait folyamatosan, indokolatlan megszakítás nélkül végzi;

§ tanulmányi és vizsgakötelezettségének eleget tesz; és

§ nem érdemtelen a tartásra. (Érdemtelen lehet például az a gyermek is, aki a szülőjével kellő indok nélkül nem tart kapcsolatot.)

A tartásdíj mértékénél hasonló szempontokat kell figyelembe venni, mint a tartás egyéb formáinál (a gyermek indokolt szükségletei, saját jövedelme, stb.), de itt figyelembe kell venni a tanulmányai folytatásához jogszabály által biztosított kedvezményeket, támogatásokat és a szülők teherbíró képességét is. Például lehet, hogy a gyermek külföldön tanul és az ott kapott ösztöndíja a szülő fizetését is megközelíti.

§ Érdekesség, hogy a bírói gyakorlat szerint a diákhitel felvétele önmagában nem zárja ki a gyermek tartásra jogosultságát, de a tartás mértékét csökkentheti.

Olvassa el szakmai blogunk bejegyzéseit

Szakmai blogunkban gyakran előforduló jogi eseteinkbe engedünk bepillantást

Gyermek jogellenes külföldre vitele - Családjogi vonatkozások

Gyermek jogellenes külföldre vitele - Családjogi vonatkozások

A gyermekek jogellenes külföldre vitele súlyos, komplex jogi kérdéseket vet fel, amelyek rendezése számos nemzetközi és hazai jogszabályi rendelkezés hatálya alá esik. Bár a családjogi normák nemzetközi összehangolása jelenleg is folyamatban van, a határokon átívelő családjogi viták egyik legérzékenyebb pontján, a gyermekek jogellenes külföldre vitelének kérdésében kialakításra került egy több mint 100 ország által elfogadott, és alkalmazott jogi norma, a Gyermekek Jogellenes Külföldre Vitelének Polgári Jogi Vonatkozásairól szóló Hágai Egyezmény. Jelen cikkünkben az Egyezmény és az arra épülő Uniós, valamint hazai jogszabályokat és joggyakorlatot mutatjuk be.

Tovább olvasom
Önkényes iskolaválasztás a szülő által

Önkényes iskolaválasztás a szülő által

A házassági bontóperek során gyakran előforduló jelenség, hogy az egyik házastárs önkényesen dönt a közös gyermekek sorsa felett, ezzel megnehezítve, vagy adott esetben ellehetetlenítve a másik érintett szülő lehetőségét arra, hogy gyermekeit láthassa, velük a kapcsolatot akár személyes találkozás útján, akár más módon tarthassa. Ez különösen problémás lehet, ha az egyik szülő a gyermek tartózkodási helyét vagy iskoláját a másik szülő hozzájárulása nélkül változtatja meg.  Ilyen esetekben a jogosult szülőnek több jogi lehetősége is van a jogsértés megszüntetésére.

Tovább olvasom
A váltott gondoskodás szabályai, gyakorlati kérdései és tapasztalatai

A váltott gondoskodás szabályai, gyakorlati kérdései és tapasztalatai

A házasság felbontása minden esetben kihatással van a gyermekre, éppen ezért nagyon fontos kérdés, hogy a szülők között miképpen alakul a szülői felügyelet gyakorlása, vagy a gyermekkel történő kapcsolattartás. A váltott gondoskodás egy viszonylag új lehetőség, amit a szülők közös vagy akár egyetlen szülő kérelmére a bíróság a gyermek érdekében elrendelhet. Írásunkban a váltott gondoskodás néhány gyakorlati problémájára és jelentőségére hívjuk fel a figyelmet.

Tovább olvasom
A népszerűség átka

A népszerűség átka

Ügyvéd Irodánk nevében ismeretlen tettesek küldtek adathalász e-maileket. Ezeket az üzeneteket NEM mi küldtük, kérjük, legyetek óvatosak, és ne kattintsatok gyanús linkekre vagy adjatok meg személyes adatokat!
Dolgozunk az ügy megoldásán.

Tovább olvasom
Az akadálymentesség új szabályai 2025-től - minden banki és pénzügyi szereplőnek kötelező

Az akadálymentesség új szabályai 2025-től - minden banki és pénzügyi szereplőnek kötelező

2025. június 28-tól hatályba lép az új akadálymentességi törvény, amely alapjaiban változtatja meg a lakossági banki és pénzügyi szolgáltatások működését. Az új szabályozás célja, hogy a fogyasztók számára hozzáférhetőbbé és egyenlő esélyekkel igénybe vehetővé tegyék ezeket a szolgáltatásokat. Nézzük, mit is jelent ez a gyakorlatban! A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) egy ajánlás kiadásával kívánja elősegíteni, a fogyatékossággal élő ügyfelek esélyegyenlőségének biztosítását összhangban az Országos Fogyatékosságügyi Programban (a továbbiakban: Országos Fogyatékosságügyi Program) és a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló uniós stratégiában foglalt célkitűzésekkel.

Tovább olvasom
Nemzetközi kapcsolatok

Nemzetközi kapcsolatok

100+ országban

Kiemelt tapasztalat

Kiemelt tapasztalat

a peres viták rendezésében

Gyors reakció

Gyors reakció

sürgős helyzetben is számíthat ránk

  • Gazdasági társaságok alapításában, módosításában és átalakulásában biztosítunk teljes körű szolgáltatást
  • Jogi képviseletet vállalunk végelszámolás, csőd- és felszámolási eljárás során
  • Empatikus, megalapozott jogi támogatást nyújtunk házassági bontóper, vagyonmegosztás, tartásdíj, gyermekelhelyezés, szülői felügyelet, apasági vélelem, gyámság kapcsán
  • Ingatlan adásvétel, ajándékozás, bérlet, fejlesztés és beruházási szerződések szakértő jogi előkészítését és lebonyolítását biztosítjuk
  • Információs technológiai szerződések, adatvédelmi és szoftverjogi kérdések, AI -val kapcsolatos problémák gyors és precíz jogi kezelését kínáljuk.
  • Munkaszerződések, belső szabályzatok és munkaügyi viták kapcsán nyújtunk hatékony tanácsadást és képviseletet munkáltató és munkavállalók számára
  • Számíthat ránk végrendeletek és öröklési szerződések elkészítésében, megtámadhatóságuk vizsgálatában, illetve a hagyatéki eljárásban történő képviseletben és igényérvényesítésben
  • Több különböző jogterületen nyújtunk rutinos képviseletet  első és másodfokon, városi/kerületi és megyei, valamint ítélőtáblák előtt
Cím

Cím

H-1136 Budapest, Balzac u. 37. mf. 2.

Telefonszám

Telefonszám

+36 (1) 786 66 07 / +36 (70) 381 22 22

E-mail

E-mail

office@hsloffice.com