Magyar cégek hivatalos elektronikus kommunikációs kötelezettségei

Minden gazdálkodó szervezetnek kötelező az elektronikus ügyintézés 2018. január 1-jétől, az elektronikus ügyintézést biztosító szerv feladat- és hatáskörébe tartozó, valamint e szervek jogszabály alapján biztosítandó szolgáltatásaik igénybevételéhez, lemondásához, vagy módosításához szükséges ügyekben.

Elektronikus kapcsolattartásra szolgáló hivatalos elérhetőség

Gazdálkodó szervezet nyilvántartásba vételét, amennyiben ez jogszabály rendelkezése alapján nem kötelező, létrejöttét követő 8 napon belül köteles bejelenteni az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét az ügyintézési rendelkezések nyilvántartásába.

Amennyiben a működéshez szükséges a társaság jogszabály által rendszeresített nyilvántartásba vétele kötelező, úgy az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló hivatalos elérhetőség az erre vonatkozó nyilvántartásba is bejelenthető. Az elérhetőségnek biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek, vagy a Kormány által rendeletben megadott egyéb típusú elektronikus elérhetőségnek kell lennie. Amennyiben az elérhetőség megváltozik, a változás bekövetkeztét megelőzően a változás időpontjának pontos megjelölésével kell bejelenteni a rendelkezési nyilvántartásba. A biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím a szabályozás alapján egy tárhely, ami gazdálkodó szerevetek esetében a cégkapu.

 „Hivatalos elérhetőségként olyan elérhetőség adható meg, amely

  1. a) egyértelműen azonosíthatóan kizárólag az adott gazdálkodó szervezet elérhetősége,
  2. b) alkalmas a küldés és fogadás időpontjának, valamint az átvevő személynek egyértelmű elektronikus azonosítására,
  3. c) garantálja a dokumentum sértetlen fogadását,
  4. d) kezeli a sikertelen kézbesítés eseteit,
  5. e) a küldemény kézbesítésének visszaigazolására alkalmas.”

 

Cégkapu regisztráció

Minden gazdálkodó szervezet egy cégkapuval rendelkezik, ahova a regisztrációját a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezheti. A regisztráció osztott, amely azt jelenti, hogy a szolgáltató kizárólag a szervezetnél felhatalmazott személyt regisztrálja, aki a cégkapumegbízott, a gazdálkodó szervezet nevében eljárni jogosult személyek regisztrációját pedig a cégkapumegbízott végzi.

Küldemény átvételére jogosult meghatalmazottnak kell tekinteni: azt a dokumentumot vagy kézbesítési esemény igazolását fogadó személyt, aki részére a cégkapumegbízott az adott cégkapuhoz hozzáférést biztosított, vagy a gazdálkodó szervezetnek a cégkapuhoz csatlakozott informatikai rendszerét.

Küldemény kézbesítése

A hivatalos elérhetőségre kézbesített küldemények akkor tekinthetőek kézbesítettnek, ha

  1. a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató igazolja a küldemény ügyfél által történő átvételét, az igazolásban feltüntetett időpontban,
  2. a szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a címzett megtagadta az átvételt, a megtagadásra vonatkozó igazolásban feltüntetett időpontban,
  3. a szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a címzett kétszeri értesítés ellenére sem vette át a küldeményt, a második értesítés igazolásában feltüntetett időpontját követő ötödik munkanapon.

Ennek értelmében a küldeményekhez kézbesítési vélelem társul, tehát a hatóság kézbesítettnek tekinti a megküldött iratokat, attól függetlenül, hogy azt elolvasták-e vagy sem, a vélelem beálltával pedig az esetleges határidők is megkezdődnek.

Jogkövetkezmények

Ha a gazdálkodó szervezet nem rendelkezik hivatalos elérhetőséggel, az elektronikus elérhetőséget biztosító szerv lefolytatja az eljárást, azzal a kitétellel, hogy a kötelezettség nem teljesítése miatt kezdeményezi a törvényességi felügyeleti, vagy hatósági ellenőrzés lefolytatását. Ha valaki a követelményeknek nem megfelelően nem elektronikus nyilatkozatot tesz, a nyilatkozata hatálytalan lesz. Mégsem lesz hatálytalan a nyilatkozat, ha az elektronikus ügyintézést biztosító szerv nem tesz eleget a törvényben rögzített kötelezettségeinek, vagy nem érhető el az elektronikus intézéshez szükséges vagy ahhoz kacsolódó szolgáltatás, formanyomtatvány nem érhető el. Lényeges megjegyezni, hogy a cégjegyzékben közzétett email cím nem azonos a hivatalos elektronikus kézbesítési címmel, az arra kézbesített iratok esetében nem állhat be a kézbesítési vélelem.

Olvassa el szakmai blogunk bejegyzéseit

Szakmai blogunkban gyakran előforduló jogi eseteinkbe engedünk bepillantást

Gyermek jogellenes külföldre vitele - Családjogi vonatkozások

Gyermek jogellenes külföldre vitele - Családjogi vonatkozások

A gyermekek jogellenes külföldre vitele súlyos, komplex jogi kérdéseket vet fel, amelyek rendezése számos nemzetközi és hazai jogszabályi rendelkezés hatálya alá esik. Bár a családjogi normák nemzetközi összehangolása jelenleg is folyamatban van, a határokon átívelő családjogi viták egyik legérzékenyebb pontján, a gyermekek jogellenes külföldre vitelének kérdésében kialakításra került egy több mint 100 ország által elfogadott, és alkalmazott jogi norma, a Gyermekek Jogellenes Külföldre Vitelének Polgári Jogi Vonatkozásairól szóló Hágai Egyezmény. Jelen cikkünkben az Egyezmény és az arra épülő Uniós, valamint hazai jogszabályokat és joggyakorlatot mutatjuk be.

Tovább olvasom
Önkényes iskolaválasztás a szülő által

Önkényes iskolaválasztás a szülő által

A házassági bontóperek során gyakran előforduló jelenség, hogy az egyik házastárs önkényesen dönt a közös gyermekek sorsa felett, ezzel megnehezítve, vagy adott esetben ellehetetlenítve a másik érintett szülő lehetőségét arra, hogy gyermekeit láthassa, velük a kapcsolatot akár személyes találkozás útján, akár más módon tarthassa. Ez különösen problémás lehet, ha az egyik szülő a gyermek tartózkodási helyét vagy iskoláját a másik szülő hozzájárulása nélkül változtatja meg.  Ilyen esetekben a jogosult szülőnek több jogi lehetősége is van a jogsértés megszüntetésére.

Tovább olvasom
A váltott gondoskodás szabályai, gyakorlati kérdései és tapasztalatai

A váltott gondoskodás szabályai, gyakorlati kérdései és tapasztalatai

A házasság felbontása minden esetben kihatással van a gyermekre, éppen ezért nagyon fontos kérdés, hogy a szülők között miképpen alakul a szülői felügyelet gyakorlása, vagy a gyermekkel történő kapcsolattartás. A váltott gondoskodás egy viszonylag új lehetőség, amit a szülők közös vagy akár egyetlen szülő kérelmére a bíróság a gyermek érdekében elrendelhet. Írásunkban a váltott gondoskodás néhány gyakorlati problémájára és jelentőségére hívjuk fel a figyelmet.

Tovább olvasom
A népszerűség átka

A népszerűség átka

Ügyvéd Irodánk nevében ismeretlen tettesek küldtek adathalász e-maileket. Ezeket az üzeneteket NEM mi küldtük, kérjük, legyetek óvatosak, és ne kattintsatok gyanús linkekre vagy adjatok meg személyes adatokat!
Dolgozunk az ügy megoldásán.

Tovább olvasom
Az akadálymentesség új szabályai 2025-től - minden banki és pénzügyi szereplőnek kötelező

Az akadálymentesség új szabályai 2025-től - minden banki és pénzügyi szereplőnek kötelező

2025. június 28-tól hatályba lép az új akadálymentességi törvény, amely alapjaiban változtatja meg a lakossági banki és pénzügyi szolgáltatások működését. Az új szabályozás célja, hogy a fogyasztók számára hozzáférhetőbbé és egyenlő esélyekkel igénybe vehetővé tegyék ezeket a szolgáltatásokat. Nézzük, mit is jelent ez a gyakorlatban! A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) egy ajánlás kiadásával kívánja elősegíteni, a fogyatékossággal élő ügyfelek esélyegyenlőségének biztosítását összhangban az Országos Fogyatékosságügyi Programban (a továbbiakban: Országos Fogyatékosságügyi Program) és a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló uniós stratégiában foglalt célkitűzésekkel.

Tovább olvasom
Nemzetközi kapcsolatok

Nemzetközi kapcsolatok

100+ országban

Kiemelt tapasztalat

Kiemelt tapasztalat

a peres viták rendezésében

Gyors reakció

Gyors reakció

sürgős helyzetben is számíthat ránk

  • Gazdasági társaságok alapításában, módosításában és átalakulásában biztosítunk teljes körű szolgáltatást
  • Jogi képviseletet vállalunk végelszámolás, csőd- és felszámolási eljárás során
  • Empatikus, megalapozott jogi támogatást nyújtunk házassági bontóper, vagyonmegosztás, tartásdíj, gyermekelhelyezés, szülői felügyelet, apasági vélelem, gyámság kapcsán
  • Ingatlan adásvétel, ajándékozás, bérlet, fejlesztés és beruházási szerződések szakértő jogi előkészítését és lebonyolítását biztosítjuk
  • Információs technológiai szerződések, adatvédelmi és szoftverjogi kérdések, AI -val kapcsolatos problémák gyors és precíz jogi kezelését kínáljuk.
  • Munkaszerződések, belső szabályzatok és munkaügyi viták kapcsán nyújtunk hatékony tanácsadást és képviseletet munkáltató és munkavállalók számára
  • Számíthat ránk végrendeletek és öröklési szerződések elkészítésében, megtámadhatóságuk vizsgálatában, illetve a hagyatéki eljárásban történő képviseletben és igényérvényesítésben
  • Több különböző jogterületen nyújtunk rutinos képviseletet  első és másodfokon, városi/kerületi és megyei, valamint ítélőtáblák előtt
Cím

Cím

H-1136 Budapest, Balzac u. 37. mf. 2.

Telefonszám

Telefonszám

+36 (1) 786 66 07 / +36 (70) 381 22 22

E-mail

E-mail

office@hsloffice.com