A koronavírus munkajogi vonatkozásai – a ‘home office’ munkavégzés

Ahogyan korábbi, vis maior eseményekről szóló cikkünkben is említettük, a koronavírus nem pusztán az emberi egészségre, hanem a jogviszonyokra is jelentős hatást gyakorolhat. Különösen igaz lehet ez egy munkáltató számára, ha például a fertőzéstől való félelem miatt a munkavállalók nem hajlandóak a munkahelyen megjelenni. A munkavállalók számára is jelentős hatásai lehetnek ugyanakkor annak, ha a munkahelyen adott esetben egy megbetegedett kollégával kell együtt dolgozniuk. Cikkünkben a koronavírus munkajogi vonatkozásairól és a lehetséges kockázat-csökkentő megoldásokról értekezünk.

A biztonságos munkahely követelménye

A munka törvénykönyvéről szóló törvény alapján:

§ A munkavállalót csak olyan munkára lehet alkalmazni, amely testi alkatára, fejlettségére, egészségi állapotára tekintettel rá hátrányos következményekkel nem járhat. A munkáltató a munkavállaló egészségi állapotának változására tekintettel köteles a munkafeltételeket, a munkaidő-beosztást megfelelően módosítani.

A munka törvénykönyve tehát a munkáltató kötelességeként jelöli meg azt, hogy a munkavállalóra potenciálisan veszélyes körülményektől mentes környezetet biztosítson számára. Amennyiben a munkahelyen – például a munkavállalók jelentős számára, vagy a munka jellegére tekintettel – a koronavírus fertőzés komoly veszélye fennáll, erre tekintettel a munkáltató köteles a munkafeltételeket és az idő-beosztást megfelelően módosítani. Különösen az idősebb, vagy gyenge immunrendszerrel rendelkező munkavállalók esetében kell odafigyelni a megfelelő feltételek biztosítására, hiszen rájuk nézve a koronavírus – az egészségügyi szakértők elmondásai alapján – akár halálos kimenetelű is lehet.

A munka törvénykönyvének egy másik rendelkezése szerint:

§ A munkáltató biztosítja az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit. A munkába lépést megelőzően és a munkaviszony fennállása alatt rendszeres időközönként köteles ingyenesen biztosítani a munkavállaló munkaköri alkalmassági vizsgálatát.

A munkáltatónak tehát – különösen a koronavírus megjelenésére tekintettel – kötelessége meggyőződni arról, hogy a munkavégzés helyén a munkavállalók ne legyenek a fertőzés veszélyének kitéve. Ez az elvárás különösen a nagyobb számú munkavállalót foglalkoztató munkáltatók részére határoz meg követelményeket, hiszen a vírusos fertőzések esélye ezen munkahelyeken magasabb.

 

A munkáltató utasítása és a munkavállaló egészsége

A munka törvénykönyve a munkáltató utasítási jogkörével kapcsolatban a következők szerint rendelkezik:

§ A munkavállaló köteles megtagadni az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtása más személy egészségét vagy a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné.

§ A munkavállaló megtagadhatja az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtása munkaviszonyra vonatkozó szabályba ütközik, vagy a munkavállaló életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné.

A fenti – meglehetősen egyértelmű – rendelkezések közül kiemelendő, hogy az utasítás megtagadása esetére a törvény a személy egészségének súlyos veszélyeztetésének feltételét fűzi.

Egy egyszerű náthás megbetegedés esetén – kiváltképp egy egészséges, erős immunrendszerű munkavállalónál – az utasítás megtagadása nem feltétlenül jogszerű, ha annak okaként a megfázás elkerülését jelöli meg a munkavállaló.

A koronavírus – jelenlegi értesüléseink szerint – főként az idősekre, a gyermekekre és a gyenge immunrendszerrel rendelkező személyekre nézve hordoz komoly – akár halálos – veszélyeket. Ennek megfelelően az idősebb munkavállalók – amennyiben a koronavírusos megbetegedés reális veszélye ténylegesen fennáll – indokolt esetben megtagadhatják azon utasításokat, amelyek teljesítésével a megbetegedésük esélye bizonyíthatóan megnövekedne. Természetesen minden esetben egyedileg mérlegelni kell az adott utasítást és a körülményeket, így általánosságban nem kijelenthető, hogy a koronavírusra hivatkozással a munkáltatók utasításai megtagadhatóak lennének.

 

A rendelkezésre állás követelménye

A munka törvénykönyve a munkavállaló fő kötelezettségeinek egyikeként jelöli meg a rendelkezésre állást. A rendelkezésre állás követelménye ráadásul a törvény alábbi szabálya alapján az utasítás megtagadása esetén is köti a munkavállalót:

§ A munkavállaló az utasítás megtagadása esetén is köteles rendelkezésre állni.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy még abban az esetben is, ha egy adott munkáltatói utasítás a munkavállaló egészségét súlyosan veszélyezteti, a munkavállaló köteles mindent megtenni, hogy a munkavégzést egyébként ne hátráltassa.

A karantén és a home office, mint lehetséges megoldás

A rendelkezésre állás követelményével összhangban fontos leszögezni, hogy egy esetleges karantén elrendelése esetén amennyiben lehetséges, a munkavállalónak munkaidőben továbbra is a munkáltató rendelkezésére kell állnia, és munkát kell végeznie.

A rendelkezésre állás bizonyos esetekben egyszerűbb, így például egy irodai dolgozó a munkahelyi laptopot könnyedén haza viheti, és munkáját otthonról is folytathatja. Az otthonról történő (ún. home office) munkavégzés tehát egy hatékony megoldás lehet az olyan munkáltatók és munkavállalók részére, akik a koronavírus miatt különös biztonsági intézkedésekre kényszerülnek.

A home office-ból történő munkavégzésről a munkáltatónak és a munkavállalónak – amennyiben a munkaszerződés erre vonatkozó külön kitételt nem tartalmazott – külön meg kell állapodnia. A megállapodásban rögzíteni kell a home office-ból történő munkavégzés lehetőségét, valamint annak feltételeit, így többek között azt is, hogy milyen eszközzel kell a munkavállalónak a feladatait végeznie. A megállapodás akár külön dokumentumként, akár a munkaszerződés módosításaként is kivitelezhető.

A home office szabályzat

Azon munkáltatók számára, amelyeknél például a munkavállalók magas számára tekintettel az otthoni munkavégzés lehetősége kiemelten szükséges, erősen ajánlott az úgynevezett ’home office szabályzat’ megalkotása.

Ezen szabályzat bevezetésével ugyanis a munkáltató általánosságban szabályozhatja az otthonról történő munkavégzés lehetőségét és feltételeit. A szabályzat alkalmazásával az egyébként is magas számú munkaszerződések egyesével történő módosítása, vagy a home office lehetőségéről való megállapodások egyenként történő aláírása megelőzhető, és a munkavállalók számára egy egységes, jól átlátható feltétel-rendszer adható.

Az otthonról történő munkavégzéssel a vírusos megbetegedések megelőzhetők, illetve egy esetleges karantén esetén a munkavégzés folytatható. A koronavírus negatív gazdasági hatásai, és így a munkáltató és a munkavállaló érdekeinek sérelme a home office lehetőségének biztosításával, valamint egy kellően alapos home office szabályzattal csökkenthető.

 

Az otthonról történő ’home office’ munkavégzéssel, valamint a ’home office szabályzatokkal’ kapcsolatos kérdéseivel, kéréseivel forduljon bizalommal szakértő kollégáinkhoz!

Olvassa el szakmai blogunk bejegyzéseit

Szakmai blogunkban gyakran előforduló jogi eseteinkbe engedünk bepillantást

Gyermek jogellenes külföldre vitele - Családjogi vonatkozások

Gyermek jogellenes külföldre vitele - Családjogi vonatkozások

A gyermekek jogellenes külföldre vitele súlyos, komplex jogi kérdéseket vet fel, amelyek rendezése számos nemzetközi és hazai jogszabályi rendelkezés hatálya alá esik. Bár a családjogi normák nemzetközi összehangolása jelenleg is folyamatban van, a határokon átívelő családjogi viták egyik legérzékenyebb pontján, a gyermekek jogellenes külföldre vitelének kérdésében kialakításra került egy több mint 100 ország által elfogadott, és alkalmazott jogi norma, a Gyermekek Jogellenes Külföldre Vitelének Polgári Jogi Vonatkozásairól szóló Hágai Egyezmény. Jelen cikkünkben az Egyezmény és az arra épülő Uniós, valamint hazai jogszabályokat és joggyakorlatot mutatjuk be.

Tovább olvasom
Önkényes iskolaválasztás a szülő által

Önkényes iskolaválasztás a szülő által

A házassági bontóperek során gyakran előforduló jelenség, hogy az egyik házastárs önkényesen dönt a közös gyermekek sorsa felett, ezzel megnehezítve, vagy adott esetben ellehetetlenítve a másik érintett szülő lehetőségét arra, hogy gyermekeit láthassa, velük a kapcsolatot akár személyes találkozás útján, akár más módon tarthassa. Ez különösen problémás lehet, ha az egyik szülő a gyermek tartózkodási helyét vagy iskoláját a másik szülő hozzájárulása nélkül változtatja meg.  Ilyen esetekben a jogosult szülőnek több jogi lehetősége is van a jogsértés megszüntetésére.

Tovább olvasom
A váltott gondoskodás szabályai, gyakorlati kérdései és tapasztalatai

A váltott gondoskodás szabályai, gyakorlati kérdései és tapasztalatai

A házasság felbontása minden esetben kihatással van a gyermekre, éppen ezért nagyon fontos kérdés, hogy a szülők között miképpen alakul a szülői felügyelet gyakorlása, vagy a gyermekkel történő kapcsolattartás. A váltott gondoskodás egy viszonylag új lehetőség, amit a szülők közös vagy akár egyetlen szülő kérelmére a bíróság a gyermek érdekében elrendelhet. Írásunkban a váltott gondoskodás néhány gyakorlati problémájára és jelentőségére hívjuk fel a figyelmet.

Tovább olvasom
A népszerűség átka

A népszerűség átka

Ügyvéd Irodánk nevében ismeretlen tettesek küldtek adathalász e-maileket. Ezeket az üzeneteket NEM mi küldtük, kérjük, legyetek óvatosak, és ne kattintsatok gyanús linkekre vagy adjatok meg személyes adatokat!
Dolgozunk az ügy megoldásán.

Tovább olvasom
Az akadálymentesség új szabályai 2025-től - minden banki és pénzügyi szereplőnek kötelező

Az akadálymentesség új szabályai 2025-től - minden banki és pénzügyi szereplőnek kötelező

2025. június 28-tól hatályba lép az új akadálymentességi törvény, amely alapjaiban változtatja meg a lakossági banki és pénzügyi szolgáltatások működését. Az új szabályozás célja, hogy a fogyasztók számára hozzáférhetőbbé és egyenlő esélyekkel igénybe vehetővé tegyék ezeket a szolgáltatásokat. Nézzük, mit is jelent ez a gyakorlatban! A Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) egy ajánlás kiadásával kívánja elősegíteni, a fogyatékossággal élő ügyfelek esélyegyenlőségének biztosítását összhangban az Országos Fogyatékosságügyi Programban (a továbbiakban: Országos Fogyatékosságügyi Program) és a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló uniós stratégiában foglalt célkitűzésekkel.

Tovább olvasom
Nemzetközi kapcsolatok

Nemzetközi kapcsolatok

100+ országban

Kiemelt tapasztalat

Kiemelt tapasztalat

a peres viták rendezésében

Gyors reakció

Gyors reakció

sürgős helyzetben is számíthat ránk

  • Gazdasági társaságok alapításában, módosításában és átalakulásában biztosítunk teljes körű szolgáltatást
  • Jogi képviseletet vállalunk végelszámolás, csőd- és felszámolási eljárás során
  • Empatikus, megalapozott jogi támogatást nyújtunk házassági bontóper, vagyonmegosztás, tartásdíj, gyermekelhelyezés, szülői felügyelet, apasági vélelem, gyámság kapcsán
  • Ingatlan adásvétel, ajándékozás, bérlet, fejlesztés és beruházási szerződések szakértő jogi előkészítését és lebonyolítását biztosítjuk
  • Információs technológiai szerződések, adatvédelmi és szoftverjogi kérdések, AI -val kapcsolatos problémák gyors és precíz jogi kezelését kínáljuk.
  • Munkaszerződések, belső szabályzatok és munkaügyi viták kapcsán nyújtunk hatékony tanácsadást és képviseletet munkáltató és munkavállalók számára
  • Számíthat ránk végrendeletek és öröklési szerződések elkészítésében, megtámadhatóságuk vizsgálatában, illetve a hagyatéki eljárásban történő képviseletben és igényérvényesítésben
  • Több különböző jogterületen nyújtunk rutinos képviseletet  első és másodfokon, városi/kerületi és megyei, valamint ítélőtáblák előtt
Cím

Cím

H-1136 Budapest, Balzac u. 37. mf. 2.

Telefonszám

Telefonszám

+36 (1) 786 66 07 / +36 (70) 381 22 22

E-mail

E-mail

office@hsloffice.com